PERANTAU DARI KELANTAN... NILAI TAHAP KEMAJUAN NEGERI SEMASA PULANG BERAYA!

KOTA BAHARU: Sambutan Aidilfitri adalah peluang terbaik bagi perantau Kelantan yang pulang beraya menilai sendiri tahap kemajuan yang dicapai negeri itu berbanding negeri tempat mereka bekerja.

Ketua Penerangan Umno Kelantan Datuk Dali Husin berkata di samping memperkukuhkan silaturrahim, mereka patut melihat tahap kemajuan negeri ini dalam konteks yang lebih terbuka.

"Saya berharap pengundi luar kita yang berada di perantauan menjadikan hari raya ini sebagai hari raya yang mana kita kembali untuk melihat suasana kampung dan bandar kita dan bandingkan dengan suasana kampung dan bandar di negeri lain," katanya kepada Bernama, di sini Selasa.

Dali berkata mereka juga harus bertanya pada diri sendiri sama ada mahu membiarkan segala masalah dan kekurangan yang ditanggung keluarga mereka di kampung halaman itu berterusan tanpa penyelesaian.

"Adakah kita hendak melihat anak-anak muda kita terus menerus terpaksa berhijrah untuk mencari peluang pekerja di tempat lain, dengan meninggalkan ibu bapa yang sudah uzur di kampung halaman? -BERNAMA

2 comments:

  1. Anonymous says

    1.Pengalaman yang lepas bila balik apa yang berlaku jalanraya penuh sesak dengan kereta dan berlaku "jem" di jalan K.Krai- KB. Ramai sungguh puak Kelantan bekerja di luar sana. Tu yang dok sibuk nak buat Lebuhraya rakyat....

    2.Kilang tak perlu diKelantan kerana segala hasil boleh diproses di negara atau negeri lain.....contoh bila proses bijih kerajaan negeri sendiri export ke China....dengan tanah-tanah sekali hingga jalanraya berlubang-lubang rosak...tu pun bagus supaya kenderaan jadi perlahan tak belaku kemalangan

    3. Air paip mula menitis perlahan bersama selut....mudah untuk tayamun......

    Inilah secebis pengalaman perantau..bila balik kampung.


    Dot says

    Tuan,

    adalah tidak adil sama sekali jika anak2 kelantan yg duduk di perantauan pulang mengundi pas bila masa mengundi semata2 krn status-quo sedangkan mrk tidak duduk bermastautin ditempat kelahiran mrk.

    mrk hanya mendaftar sbg pengundi & menyokong pas utk kekalkan pas berkuasa di kampung2 mrk.

    mrk sedap2 menikmati segala kemajuan di negeri2 yg mrk tumpang bekerja sedangkan ibubapa mrk terus hidup dlm serba kekurangan hasil undian mrk...

    ADILkah tindakan mrk membiarkan ibubapa mrk duduk dikampung2 yg masih daif & ketinggalan?

    ADIL kah mrk memilih pemimpin yg bukan mrk perlukan tp membiarkan pemimpin2 ini terus mengabaikan hidup ibubapa mrk krn pemimpin2 pilihan mrk hanya lebih pandai berceramah dari melakukan pembaharuan?

    ADILkah mrk membiarkan adik beradik & saudara-mara mrk ketinggalan dlm serba serbi sedang mrk seronok menikmati kemeriahan di luar?

    justifikasi mrk yg melakukan perkara ni sering kita dengar kununnya
    BIARLAH KELANTAN DIPERINTAH OLEH ULAMA SUPAYA TIDAK TERCEMAR DGN HUBAYA2 SPT DI NEGERI2 LUAR!!!!!

    bgmn pula dgn kedaifan ibubapa mrk sendiri? siapa yg bertanggungjawab?

    kerajaan negeri hanya suka beretorik, tak mungkin ibubapa mrk yg dah tua mampu merubah keinginan krn anak2muda mrk sudah lama 'mengunci mulut' & 'ikat kakitangan' mrkm bila mengancam akan berhenti hantar duit jika ibubapa tidak menyokong parti isle!!!!

    mengapa mrk tidak terfikir utk memberikan sedikit kebahagiaan kpd hidup ibubapa mrk yg dah tak lama di dunia ini? agaknya kenikmatan, kebahagiaan & keseronokan tu hanya milik anak2muda di negeri orang!!!!

    KEMAJUAN TIDAK PERNAH MENYEKAT IBADAH SESEORANG BAHKAN KEMAJUAN MEMUNGKINKAN IBADAH YG LEBIH SELESA JIKA KITA TAHU MEMENAFA'ATKANNYA, INSYAALLAH....

    FIKIRKAN IBADAH HAJI. JIKA TIADA KAPALTERBANG....????


TUKAR!! 20 TAHUN DOH...

...

.

PAKAT BACO DEH!!

...