HUDUD - Boleh Buat PaKartun Rakyat Jadi Cacamarba!

ISU berkenaan hukum hudud masih dilihat sebagai perkara yang boleh menggugat kesepakatan dalam Pakatan Rakyat (PR) menjelang Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).

Kajian kendalian Pusat Kajian Demokrasi dan Pilihan Raya Universiti Malaya (Umcedel) menunjukkan bahawa sekitar 40 peratus responden kalangan pengundi Melayu, Cina dan India percaya bahawa isu pelaksanaan hudud akan menjejaskan kesepakatan parti-parti dalam PR.

PR dianggotai Pas, PKR dan DAP.

Dari segi pendirian responden, 39 peratus pengundi Melayu memihak kepada soalan itu, dan ia disusuli 40 peratus (Cina) dan 42 peratus (India).

Dalam pada itu, 33 peratus pengundi Melayu tidak setuju dengan soalan berkenaan. Paras pengundi Cina dan India tidak bersetuju masing-masing sebanyak 26 peratus dan 14 peratus.

Peratusan tidak pasti pula sebanyak 28 peratus (Melayu), 33 peratus (Cina) dan 44 peratus (India).

Hasil kajian Umcedel ini dikeluarkan ketika polemik mengenai hukum hudud, yang enakmennya diluluskan oleh Kerajaan Negeri Kelantan pimpinan Pas dua dekad lalu, berterusan, lebih-lebih ketika ramai meramalkan PRU13 akan diadakan dalam waktu terdekat.

Yang terbaru semalam, bekas Timbalan Presiden Pas, Nasharudin Mat Isa menggesa Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng meminta maaf kepada Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, yang juga Menteri Besar Kelantan, kerana pendirian parti itu menolak hukum hudud.

Bulan lalu, Nasharudin minta Pas keluar PR kerana Pengerusi DAP Kebangsaan, Karpal Singh terus menentang pelaksanaan hukum hudud.

Pas yang memerintah Terengganu dari 1999 hingga 2004 juga menggubal enakmen sedemikian.

Berhubung soalan sama ada pelaksanaan hudud satu kempen politik Pas untuk meraih undi dalam pilihan raya, 43 peratus pengundi Melayu tidak bersetuju.

Peratus pengundi Melayu bersetuju hanya 36 peratus.

Bagaimanapun pengundi Cina dan India yang beranggapan Pas mahu meraih undi lebih tinggi berbanding orang Melayu iaitu masing-masing 44 dan 42 peratus.

Pengundi Cina dan India yang mengatakan tidak adalah sebanyak 28 dan 20 peratus.

0 comments:

TUKAR!! 20 TAHUN DOH...

...

.

PAKAT BACO DEH!!

...